Brisbane

24 oktober 2014 - Brisbane, Australië

Bris eyeWarmBy night

De eerste ochtend in Brisbane word ik wakker met de grootste spierpijn die ik in de maand gehad heb. In Brisbane kan ik even bijkomen en ik trek twee volle dagen uit om de stad te verkennen.

City laguneBrisbane is met meer dan anderhalf miljoen inwoners de twee na grootste stad van Australië. Van 24 oktober tot 9 november is de G20-top in Brisbane en daarom zijn er veel culturele activiteiten en 's avonds lichtshows. Ik had er niet bijzonder veel van verwacht, maar vind Brisbane echt een vette, compacte stad. Wel hoge gebouwen, maar heel erg goed over na gedacht hoe in te spelen op toeristen. Zwembad midden in de stad, gratis ligstoelen, wifi-punten, cafés, restaurants etc, drinkwaterpunten, openbare toiletten die blinken. Persoonlijk spreekt het mij meer aan dan Sydney, wat massaler en een beetje vluchtig is. Een Nederlands meisje dat ik heb ontmoet gaat in Brisbane studeren voor een half jaar en ik kan goed begrijpen waarom.

Zaterdag ga ik langs de Sunshine Coast naar Noosa Heads en daar schijnt het prachtig te zijn en kan ik weer surfen. Ik ga daar ook afspreken met Lotje en Thomas, die ik in Sydney heb ontmoet.