Even helemaal weg: Cairns & het Reef

1 december 2014 - Great Barrier Reef, Australië

Het is inmiddels alweer een aantal dagen geleden dat ik mijn uitstapje naar Cairns maakte. Reden dat ik nu pas deze update kan plaatsen, is dat Innisfail geen internetcafe heeft en de bibliotheek waar je maar liefst 1 uur (!) per dag gratis mag internetten in het weekend gesloten is.

Afgelopen dinsdag, de 25e, vertrok ik 's middags naar Cairns, na 's ochtends nog een paar uurtjes gewerkt te hebben. Jesper en Eirik, Noorse jongens die ik ken van de surf academy, kwamen vanuit Townsville en zaten dus al in de bus toen ik instapte.  Bij aankomst in Cairns aten we wat, dronken een biertje en speelden een potje pool. Daarna zochten we ons bed op. Helaas was hun hostel vol en sliep ik een ander hostel een straat verderop. De volgende morgen moesten we om 7 uur klaar staan om in te checken voor de boot. Yvonne, een Nederlands meisje die Jesper en Eirik eerder hebben ontmoet, gaat ook mee op de 'Ocean Freedom'.

EsplanadeSnorkelfaceEsp 2

Wanneer we wegvaren regent het en het eerste uurtje blijft het grauw, maar als we aankomen bij de eerste duikspot is het alweer opengebroken. In de tussentijd hebben we de instructies al gehad. Dit is de enige trip op het reef waarbij de verhouding instructeur-duiker 1:2 is. Er zijn twintig duo's en wij zijn als eerste aan de beurt.

De eerste seconden onder water

De eerste dertig seconden onder water ben ik de instructies al vergeten en voelt het een beetje onwennig, maar na even aandacht richten op mijn ademhaling ben ik relaxed en kan het beginnen. De eerste meters voel ik duidelijk de druk op mijn oren, maar na een minuut of vijf valt dat weg. We duiken tot negen meter. Een half uur later komen we weer boven.

Na een uitgebreide lunch hebben we nog een snorkelroute; we volgen de instructeur die ons naar plekjes leidt waar vissen en roggen verscholen zitten en ondertussen uitleg geeft. Daarna stappen we op een kleiner bootje waarop je door een doorzichtig luik op de bodem kunt kijken. Dit is na het duiken alleen niet zo boeiend meer. De verhalen van de kapitein zijn gelukkig wel de moeite waard. Daarna krijgen we nog wat hapjes en zetten we de tocht terug naar Cairns in.

Schildpad speelt verstoppertje

Na even opfrissen in het hostel meeten we met Max, een jongen uit L.A. die Jesper en Eirik op Magnetic Island hebben leren kennen. We eten voor de tweede avond op rij bij de Ierse pub P.J. O'Briens, waar je voor zeven dollar (!) een meal deal krijgt met een groot bord eten en een biertje. Daarna gaan we verder waar we gebleven waren in the Woolshed en uiteindelijk belanden we Gilligans, een beetje een foute nachtclub. Terug in het hostel een aanvaring met een Duitser die in mijn bed was gaan liggen omdat hij dacht dat het vrij was. Dat mijn tas en handdoek erop lagen deed blijkbaar niet echt een belletje bij hem rinkelen. Gelukkig bleek het andere bed, waar de avond daarvoor nog iemand anders in lag, beter te liggen dan mijn oude bed. Hopelijk heeft mijn Duitse vriend genoten van de kuil waar hij in lag.

imageP.J seven dollar Meal Deal!Dark selfie

De volgende ochtend liep ik na uitgecheckt te hebben naar het hostel van Eirik en Jesper en na een ontbijtje hebben we nog een uurtje bij The Esplanade Lagoon gelegen. 's Middags rijd ik Innisfail weer binnen. Twee weken eerder vond ik het nog een vreemd plaatsje, nu voelt het toch ergens een beetje als thuis. Als ik aan kom zitten alle bekende lokale gezichten weer bij Dylan aan de bar. Alsof ik een weekendje Center Parcs ben geweest. Even helemaal weg.

1. Mams:
    1 december 2014
    xxx
  2. Gemma:
    1 december 2014
    Leuk schattie
  3. Cora en ton:
    3 december 2014
    leuk weer hoor dave, liefs ons