Taupo & de Tongariro Crossing

24 januari 2015 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Na een nachtje in Christchurch, waar het er nog altijd uit ziet als de aardbeving gister plaats vond, ging ik door naar Picton om de ferry terug naar het noordereiland te pakken. Aangekomen in Wellington zocht ik Lotje en twee vriendinnen waarmee zij een road trip op het zuidereiland heeft gedaan op. Zij zaten op zitzakken bij een tentje aan het water. Terug naar het Noordereiland betekent voor mij ook terug naar het mooie weer. We dronken een paar corona's en na wat hapjes nam Lotje afscheid van de andere Nederlandse meiden.

Na een nachtje in de YHA pakten we de volgende dag de bus naar Taupo. Taupo is het backpackerplaatsje op het Noordereiland waar ik nog niet was geweest. Daar aangekomen gingen we direct even wat boodschappen inslaan voor de volgende dag, voor de Tongariro Crossing. De Tongariro is een 19,4 kilometer lange hike door het vulkanenlandschap rondom Mountain Dew. Het voorbereiden en broodjes smeren voelde even alsof we op schoolreisje zouden gaan.

sneeuwISAW0662ISAW0674ISAW0676

Om 06:15 werden we volgende morgen opgehaald (de laatste shuttle bus optie naar Tongariro) en rond 08:00 begonnen we aan de tocht. Deze zou volgens de bordjes ongeveer acht uur in beslag nemen. Ter plekke bleek dat er ook een optie was de steile Mount Dew te beklimmen, maar dat zou heen en weer drie uur in beslag nemen. Onze buschauffeur adviseerde het niet te doen, omdat we anders waarschijnlijk niet de laatste shuttle terug om 16:30 zouden halen. Achteraf gezien had het misschien wel gepast, aangezien we de Crossing binnen 6,5 deden en om 14:30 alweer op het eindpunt aankwamen. Daar liepen we Tim en Laura toevallig weer tegen het lijf.

Terug in het hostel wilden we even ontspannen in de gratis en natuurlijke Hot Pools in Taupo, maar dat bleek na navraag nog eens een kilometer of vier lopen te zijn. Omdat we ook nog eens hongerig waren keerden we al snel om en gingen we wat eten onder het genot van een welverdiende bierpull.

vulkaanISAW0680ISAW0683ISAW0686

Dat we de volgende ochtend met spierpijn zouden opstaan was natuurlijk onvermijdelijk. Ik wilde nog een extra nachtje in Taupo blijven en Lotje zou doorgaan naar Rotorua, waar zij nog niet was geweest. Toen ik wilde bijboeken bleek echter dat zo'n beetje elk hostel in Taupo de volgende avond vol zou zitten in verband met een rockconcert. Omdat ik het niet wilde gokken op straat te staan besloot ik ook een buskaartje te kopen en nog een dag met Lotje mee te gaan en vanuit Rotorua mijn trip naar de Bay of Islands in het verre noorden van Nieuw-Zeeland te boeken.

ISAW0719ISAW0727ISAW0732ISAW0734

Na voor het eerst in tijden weer eens in de zon op het strand te hebben gelegen gingen we de volgende dag door naar Rotorua. Vanavond (25 jan) pakken we de bus omhoog, Lotje stapt dan uit in Hamilton en ik ga door naar Auckland. Morgenochtend word ik daar opgepikt door de hop-on/hop-off Kiwi-bus en ga ik vier dagen naar de Bay of Islands inclusief een dagtrip naar Cape Reinga. De afsluiting van mijn trip in Nieuw-Zeeland.

1. Remon:
    25 januari 2015
    Leuke stukjes man! Wat een land he...
  2. Cora en ton:
    27 januari 2015
    Alweer prachtige verhalen geweldig Dave geniet ervan xxx
  3. Dave:
    30 januari 2015
    Thanks Remon, zeg dat! Je backpack komt snel thuis hoor!

Cora & Ton: ik zit hier op een computer uit het jaar 0 en hoorde dat er een kleinzoon is! Ik weet de naam nog niet eens.. GEFELICITEERD! dikke kus