Hobbiton

9 januari 2015 - Matamata, Nieuw-Zeeland

Vanuit Rotorua en Matamata vertrekken er dagelijks tours naar Hobbiton, de boerderij waar de Lord of the Rings-trilogie en de Hobbit-films zijn opgenomen. Ik heb deze tour in Auckland alvast geboekt, samen met twee nachten accomodatie in Downtown backpackers in Rotorua en de busrit.

HobbitonhobbithuisfilmsetDewi hobbit

In de bus vanuit Rotorua naar de set raakte ik aan de praat met Nadia, een 28-jarig Zwitsers meisje. Na een half uur praten kwamen we aan bij Hobbiton en vanaf dat moment hebben we een soort van samen opgelopen te midden van onze Europese groep. Gelukkig zaten we niet tussen de Aziaten die zich met paraplu's beschermden tegen de zon en de filmset door de lens van de camera bekijken.

routehobbitlandddoverzichtwip

Het verhaal van de set is als volgt: in 1998 ontdekte Peter Jackson de boerderij van de familie Alexander tijdens een reis op zoek naar mogelijke filmlocaties. Drie maanden later waren er contracten ondertekend en begon het Nieuw-Zeelandse leger met het aanleggen van een weg door de boerderij. Hierbij worden ook 39 'Hobbit-holes' gemaakt. In 2009 moest de set omgetoverd worden voor de Hobbit-films; een proces van twee jaar. En dat terwijl voor de Hobbit-trilogie maar 12 dagen filmen nodig was. De LOTR duurde drie maanden.

ISAW0498plaggende rivierhuiss

Na de rondleiding en de nodige foto's sloten we af met een Hobbit-biertje in de Shire. Ik praatte na met Nadia en een Frans meisje en terug in Rotorua ging Nadia de Wai-O-Tapu-tour boeken voor de volgende dag. Deze had ik ook nog op mijn lijstje staan, dus besloten we hem samen te boeken.