De laatste loodjes bij Spot X

22 oktober 2014 - Arrawarra, Australië

KoppenJumpPro

Mijn laatste volledige week bij Spot X was een beetje rommelig, mede omdat Glen, de Academy-instructeur die aan ons groepje was toegewezen, op een ander surfkamp les gaf. Ook de Noren Eirik en Jesper gingen daarheen om een paar dagen te werken, zodat ze daarna vier dagen extra op spot X konden blijven.

Op de donderdag gingen we bodysurfen. Als je dat een beetje onder de knie krijgt is het echt lachen en een goede training om te bepalen op de juiste plek te zijn om een golf te pakken. 's Middags waren we aan het surfen met groepje dolfijnen tien meter voor ons en ook reuzeschildpadden.

GolfIn mijn laatste weekend heerlijk gesurft, maar merkte dat ik na vier weken wel een beetje ben uitgeleerd op het softboard. Kreeg die bevestiging ook van Rob. Om te werken aan bochten en echt een stap verder te komen zal ik misschien ergens onderweg een hardboard moeten kopen (om vervolgens weer te verkopen).  Als ik een hardboard heb zal dat waarschijnlijk opnieuw wennen zijn. Deze zinken namelijk een beetje en het is moeilijker om je balans te vinden, voordeel is dat ze wendbaar zijn.

ArrawarraIk besloot de laatste drie dagen volop te genieten en zoveel en zolang mogelijk in het water te liggen. Coaches probeerden mij over te halen langer te blijven, mede omdat komende zaterdag een groot festival op Spot X wordt georganiseerd, maar een extra maand is zowel qua geld als tijd niet logisch. Bovendien heb ik zin om verder te gaan, ook al heb ik het hier naar mijn zin gehad. En ik denk dat de verveling in de vrije uurtjes op een gegeven moment ook wel zou toeslaan. Op maandagmiddag nog een fitness-sessie met Rob. We Begonnen op het strand van Arrawarra, renden door de bergen naar Mullawarra, daar even pauze om naar de golven te kijken en Rob gaf uitleg. Van Mullawarra naar mullaway, daar boomstronken gebruiken (opdrukken, triceps etc) en trapjes op en af. Kangaroos die langshuppelen en de bruine slang (na beet volgt binnen een minuut of tien de dood, zeggen ze) met een grote looproute weer terug naar Arrawarra, daar de hitte te lijf met een duik in het water en weer bodysurfen. Daarna van het strand rennen naar de douche en nog een uurtje neerploffen op de bank voor het eten.

Gedag zeggenOp de laatste volledige dag grimmig, grauw weer: veel wind en bewolkt. Wel hele goede golven. Sowieso beste golf ooit gepakt en dit was ook wel mijn beste surf-sessie tot nu toe. Smaakt naar meer...

Op woensdagmiddag staat een grote groep klaar om gedag te zeggen. Toen de bus aankwam ging ik iedereen af om gedag te zeggen. Tijdens de lunch had Tim al een praatje gehouden en moest iedereen klappen omdat 'een gewaardeerd academy-lid' weg zou gaan.

Toen ik mijn backpack in de bus gooide, zette Anne "i want you to stay in" en begin iedereen mee te zingen. Toen stapte ik de bus in en de buschauffeur lachte me toe: "you must be a very populair guy, what a nice goodbye." Gelukkig meet ik een aantal nog ergens anders in Australie de komende maanden.

De Greyhound-bussen zijn erg luxe en mijne vertrok op het ideale tijdstip: net voor zonsondergang en mooie landschappen vol met kangaroos. Even een kippenvelmomentje. Op drie kwart van de reis kwamen we over de grens tussen New South Wales en Queensland en toen schoot de klok op mijn telefoon opeens een uur terug. Uit een gesprekje met de buschauffeur bleek dat ze in Queensland niet aan winter- of zomertijd doen, dus de klok die twee weken geleden vooruit was gezet is in Brisbane stil blijven staan. Het verschil is nu een paar dagen acht uur, maar vanaf het weekend weer negen omdat de klok dan in Nederland weer een uur terug gaat.

1. Mams:
    24 oktober 2014