Spot X, Arrawarra Beach: de eerste week

27 september 2014 - Arrawarra, Australië

BonfirePas vijf dagen ben ik bij spot x, de 'geheime' surfplek van MojoSurf, maar het voelt alsof ik hier al ruim een week ben. Met de Nederlandse chicks Puck en Anne en de Noren Eirik en Jasper hebben we een nu al hecht groepje van vijf. We behoren tot de academy groep: Anne en Puck blijven hier drie maanden, de jongens en ik een maand.

SurfplankbankEigenlijk doen we alles samen: niet alleen surfen en eten, maar ook bijvoorbeeld tripjes maken naar het dorpje en activiteiten aan het einde vd middag als raften en kayakken. Na de lunch kijken we in een speciaal hokje de foto's van de ochtendsessie terug, na het avondeten buiken we uit door te kijken naar de plaatjes die in de middag zijn geschoten.

Ondertussen zijn er ook groepen die vijf- of zevendaagse mojo trips doen.
De eerste dagen liggen we voornamelijk in het water met mensen die tegelijk met ons de vijfdaagse trip doen. Vanaf week 2 komt daar voor ons (de academy groep) ook 4 keer per week een fitness-sessie bij kijken. Ik ben benieuwd hoe zwaar dat zal worden, aangezien ik bij het hardlopen op het strand en de uitgebreide rek- en strekoefeningen al spieren voel waar ik het bestaan niet van af wist.

Ik heb allemaal mensen om me heen die zoveel mogelijk uit de academy willen halen en je hoort dan ook niemand klagen over het vroege opstaan of iets dergelijks. 'S avonds paar biertjes drinken, niet te gek en dan nog ff chillen en weer vroeg op. Lekker ritme, als je er eenmaal aan gewend bent.

image

Het doordeweekse programma komt grofweg op het volgende neer: rond 7 uur op, ontbijten en om 8 uur surfen. Dan tot half elf / 11 uur in het water. Omkleden, even ontspannen en om 12 uur lunch, daarna foto's van de ochtendsessie bekijken en om half 2 de tweede sessie tot ongeveer half 4. Om 4 uur nog een dagactiviteit (raften, kangaroo golf) en dan tussen 6 en half 7 avondeten, daarna foto's van de middag bekijken, even voor de tv hangen en dan zo moe dat je na een paar uurtjes lullen bij het kampvuur wel weer klaar bent en je bed opzoekt.

Eigenlijk moet je er om 11 uur ook wel in liggen, want er zijn altijd een paar debielen die het nodig vinden om rond 5 uur hun backpack een keer of zes om te gooien of voor de deur liedjes aan het zingen zijn.

De ene instructuur geeft betere feedback dan de ander, maar over het algemeen heeft Mojo een heel enthousiast team dat dit enthousiasme probeert over te brengen op de surfers en niet wachten op vragen, maar echt elke les wel even bij je komen om ff iets door te nemen en je, waar nodig, letterlijk en figuurlijk een zetje in de rug geven.

De code van alle surffoto's krijg ik later, dus die foto's volgen later. Vanaf volgende week gaan we onze kunsten terugkijken met video-analyse, dus wie weet ook nog wel wat beeldmateriaal.

Het is hier inmiddels lente, dus de temperatuur loopt langzaam op. De afgelopen week was het overdag een graad of 23, komende maandag en dinsdag wordt het 27 graden met volop zon. In Cairns is het al 30 en in Darwin zelfs al 35, dus naarmate ik naar boven ga langs de oostkust zal het alleen maar warmer worden

1. Anne Steenbergen:
    27 september 2014
    Krijgen we video analyse ja? Aait chill!!
  2. Anne Steenbergen:
    27 september 2014
    Krijgen we video analyse ja? Aait chill!!
  3. Mams:
    27 september 2014
    hoi mop, ik heb alles van je blog aan opa en oma laten zien, en ook je link bij opa s favorieten gezet, kunnen ze je ook volgen..... ze vonden het leuk! Tot later, dikke kus van opa oma en mij....
  4. Robin van der Linden:
    28 september 2014