Tweede week, verjaardagscake

4 oktober 2014 - Arrawarra, Australië

• GoproIn de tweede week is de academy echt begonnen. Waar we vorige week nog wel tussen acht en negen begonnen, liggen we nu dagelijks om zes uur in het water. Dat betekent dat je voor het ontbijt nog net de zon op kunt zien komen en een half uur na de havermout en broodjes pindakaas al in je wetsuit bent gehezen.

imagebOp het moment dat ik in Australie een kwart eeuw oud werd lag ik al drie uurtjes te slapen. Toen de volgende ochtend om zes uur de wekker ging werd ik direct gefeliciteerd door mijn kamergenootjes. Na uitgebreid gesurft te hebben op mallawarra (het strand naast arrawarra waar we naar uitweken vanwege de swell- en windrichting) kwamen puck en anne 's middags bij het begin van de theorie aan met een verjaardagstaartje met kaarsjes erop. Facking lief. Bij de theorie zaten alleen wat meer mensen dan verwacht, dus moest ik minuscule puntjes aansnijden. 'S avonds wilden we eventueel naar de bottle shop gaan, maar toen we voor het eten op het bord keken zagen we dat we de volgende ochtend om vijf uur op moest. We besloten de biertjes die we nog hadden tijdens het avondeten op te drinken. Daarna ging ik over op een kop thee, maar toen ik die net had ingeschonken kwam Iemand van mojo mij feliciteren en tien seconden later werd de muziek stil gelegd en stond ik op tafel om toegezongen te worden. Happy birthday. Vervolgens werd ik door een tafel met nieuwe mensen aangespoord om mijn drankje te atten, maar de thee was gloeiend heet en zelfs een slok was al een hele opgave. Mojo

De dagen na mijn verjaardag waren de golven hoog en dumpy. De instructeurs raden alsnog aan om zoveel mogelijk het water in te gaan, omdat je ook van deze condities kan leren, maar puur genieten was het koprollen maken in de golven ('white washes') en het zouthappen niet. Op vrijdagmiddag had ik wel weer een paar goede golven en dan heb je meteen weer je motivatie terug.

De theorielessen, die we nu twee a drie keer per week krijgen, zijn een stuk interessanter dan ik had verwacht. Je leert onder meer de invloed van weersomstandigheden op de golven en het surfen te ontdekken. Verder gingen we met de surfboarddesigner de schuur in om te bekijken hoe een surfboard gemaakt of gerepareerd wordt. Voor academy mensen is er een mogelijkheid je eigen board te designen en te laten maken, maar ik heb daar zo aan het begin van mijn reis geen vijfhonderd euro voor over.

Na vrijdagmiddag nog een laatste fitness-sessie op het strand gehad te hebben besloten we er even uit te gaan en zijn we met een busje naar een bar Woolgoolga (Woopi voor locals) gegaan. Binnen was er een bottle shop en op de televisies constant paardenraces en surfbeelden, maar zaten ook mensen te eten, buiten zaten wij en op een gegven moment begon de pig race. Jesper had geld gezet op het paarse varkentje, maar die liet ons in de steek. Apart om te zien, zo'n babe-race. De beesten kregen allemaal belachelijke namen en er werd in bedragen rond de 200 euro. 'Spare rib' won uiteindelijk. Daarna binnen de longen uit ons lijf gezongen en ook in de bus terug ging het volume niet echt omlaag.

Wanneer je hier na je verblijf vertrekt zijn er drie punten waar bussen heen rijden: Byron, Brisbane en Sydney. We hebben afgesproken om volgend weekend tussendoor met een aantal mensen een weekendje naar Byron Bay te gaan. Door dit tussendoor te doen kan ik als ik straks Spot X achter me laat meteen de bus naar Brisbane pakken.

1. Mams:
    4 oktober 2014
    lekker verhaal weer....we worden steeds jaloerser...xx
  2. Cora en ton:
    7 oktober 2014
    Hallo Dave eindelijk hebben we internet we zijn nu in Portugal.
    Ik heb net al je verhalen gelezen, het klinkt geweldig al je reisverhalen.
    We hopen dat het goed gaat met je en.....blijven genieten.....liefs ons
  3. Dave:
    8 oktober 2014
    Leuk dat je alles gelezen hebt Cora! Hoe is het met jullie? Heel veel plezier in Portugal en we houden contact x