Noosa en de Sunshine Coast

30 oktober 2014 - Noosa (heads), Australië

ElsaOp het moment dat ik in Brisbane op de bus naar Noosa stapte hoorde ik een verbaasde stem achter mij: "Dave?! What are you doing here?". Elsa was een paar dagen voor mij van Spot X vertrokken, maar had niet verwacht mij zo snel weer tegen het lijf te lopen. In de bus had ik zo een mooie gesprekspartner. Zij ging in Noosa op een driedaags tripje, dus werd helaas direct opgehaald van het busstation. Ik had een bed geboekt bij Nomads.

Samen met een meisje uit Oostenrijk kwam ik de bus uit en na even rondgelopen te hebben gingen we een hapje eten. Daarna sprak ik met Thomas en Lotje (beiden in hostel in Sydney ontmoet) af. Zij kwamen naar de bar van Nomads. Thomas en Lotje hadden een hostel geboekt in Noosaville in plaats van Noosa Heads en moesten daarom 45 minuten lopen om mij op te komen zoeken. De volgende avond was het omgekeerd en moest ik de benen strekken. Na twee nachten verhuisden ze gelukkig naar YHA Backpackers.

De eerste nacht lag ik met twee Finse meisjes en vijf Australische gasten op de kamer. Ze kwamen uit Brisbane en kwamen even een weekendje weg vieren in Noosa, maar waren heel vervelend. In de bar al de hele tijd bier over mensen heen gooien en doen alsof het per ongeluk was en toen ik terug kwam in de kamer lagen ze al te slapen en was een van hen in mijn bed gekropen. Ik probeerde hem wakker te maken, maar er was geen beweging in te krijgen. Toen moest ik wel in zijn ranzige bed (met allemaal wodka-jellybear plakkende vlekken) en de volgende morgen toen ik wakker werd waren ze al vroeg uitgecheckt en lag mijn deo leeg op de grond, het blokje van me oplader weg en had hij mijn slippers meegenomen en zijn eigen afgetrapte achtergelaten. En nog een maat te groot ook. Tukken in een hostel is niet altijd een pretje. Van een andere Nederlander was die nacht zijn camera en paspoort gestolen, dus ik mag niet klagen.

LookNoosa bestaat uit drie delen: Heads is het toeristische gebied, Ville is een sub urb daarvan en Junction is het winkel-gedeelte. Langs de kust van het National Park (waar je wilde koala's in de bomen ziet zitten) grenzen allerlei mooie stranden en rotsgebieden. Er zijn een aantal backpackers-hostels verspreid door Noosa, maar de afstanden zijn best groot. Verder zijn de restaurants rondom de stranden erg prijzig. Noosa is meer een uitvalsbasis voor rijkelui om even een paar dagen tot rust te komen dan een echt backpackersoord. Wel een hele mooie omgeving.

Op zondag ben ik het National Park ingelopen en daar een beetje verdwaald geraakt. Aan het einde van de middag nog even rondgelopen met Lotje en Thomas en even in het namiddagzonnetje gelegen.

Maandagmorgen ging ik om 08.30 met een shuttlebusje mee naar Sunshine Beach om te surfen. Bij het hostel kan je gratis surfboards pakken, maar deze zijn wel allemaal gehandicapt. Op Sunshine Beach is drie weken geleden een surfer overleden, dus ik was op mijn hoede. Het ging om een jongen uit Brisbane die waarschijnlijk verkeerd is terecht gekomen na een wipe-out: klik hier voor het artikel. De lokals zeggen dat het strand helemaal niet gevaarlijk is en dat zeer ongelukkig was.

TafeltennisOp maandagmiddag zijn we na een lange zoektocht naar de juiste route door het National Park naar de 'look-out lagune' gelopen. Daar heb je het mooiste uitzicht over Noosa. We spraken alvast af om de volgende dag daar bij zonsondergang een picknick te houden. Na een gratis pizza bij mijn eigen hostel ging ik naar YHA om mee te doen aan een tafeltennistoernooitje. Daarna bleven we hangen en dronken we wat biertjes met een paar lokals.

thunderDinsdagmorgen ging ik zelf surfen op main beach. Ik huurde daar een fatsoenlijke plank en het ging best lekker. De golven waren wel onvoorspelbaar en om een uur of 1 sloeg het weer om. De avond daarvoor waren er al constant flitsen, maar echt los ging het nog niet. De picknick floten we daarom maar af en we gingen ergens anders eten. Op het nieuws zagen we later dat er door de droge storm veel branden waren ontstaan.

Op woensdag liet ik Noosa achter me en ging ik samen met een Duitser en een Fin met een eigen busje langs de kust richting Rainbow Beach. Een klein road tripje. We zijn gestopt bij Lake Cooriobah, een uitgestrekt, stil meer waar eigenlijk alleen maar vissers zitten. Het uitzicht op de bergen rondom is super. image

Lake CooroibahLotje en Thomas zijn ook woensdagmorgen vertrokken naar Rainbow en daar gaan we waarschijnlijk in hetzelfde hostel zitten. Vrijdagavond hebben we dan een Halloween-party en zaterdag vertrek ik naar Fraser Island met de Dingo's Tour.

Ondertussen heb ik op internet druk brieven geschreven voor meerdere baantjes rondom Cairns. Hopelijk komt daar snel wat uit.