Sydney

17 september 2014 - Sydney, Australië

image

Het is inmiddels alweer vijf dagen geleden dat ik Bangkok verliet en naar Australie vloog. Tijdens de eerste vlucht, van Bangkok naar Taipei zat ik tussen een gele vloed aan Aziaten. Degene met de luidste snurk zat uiteraard gezellig naast me. Gelukkig kan ik het monotone geluid uitschakelen als ik het volume van de film die ik kijk op de maximale stand zet. Met een kleine vertraging komen we aan op Taipei, waardoor het nog even haasten is naar de juiste gate. Tijdens de tweede vlucht heb ik gelukkig meer aanspraak: we zitten met vier afzonderlijk reizende Nederlandse backpackers naast op een rijtje. Slapen blijkt er uiteindelijk ook niet in te zitten.

Thomas blijkt al een hostel in het centrum geboekt de hebben voor een aantal nachten en ik besluit met hem mee te gaan. Na een kort powernappie lopen we nog even door de stad, maar om zes uur begint het al donker te worden. Op zoek naar een hapje eten verbazen we ons over de prijzen. Je weet dat het een overgang is vanuit Azie, maar toch is het een beetje onwerkelijk dat je een stuk meer betaalt dan thuis.

Het is niet de enige overgang van Bangkok naar Sydney. Tempels zijn ingeruild voor wolkenkrabbers, Boeddha's voor Angelsaksische kathedralen en aangezien het hier nu nog een graad of tien kouder is, zijn de slippers ingeruild voor schoenen en de tanktop voor een t-shirt. Wat ook wel fijn is, is dat het toiletpapier weer 'gewoon' doorgespoeld kan worden.

st mary'simageimage

Sydney is een hele moderne stad en op straat zie je alleen maar mooie, verzorgde en sportieve mensen. Rond half zes vormen zich files voor de zebrapaden: iedereen moet snel naar huis om nog wat te regelen of een rondje hard te lopen.

Op mijn eerste volledige dag in de stad maak ik eerst tijd om even wat zaken te regelen (sim kaart, Australisch banrekeningnummer, visa uit laten printen etc) en daarna gaan we naar de brug, het Opera House en Hyde Park. 'S avonds flansen we in het hostel een pasta'tje in elkaar om de kosten te drukken en daarna gaan we met negen (!) Nederlanders, een Engelsman en een Schot op stap.